Te og helse

urteglassrose2

TE er en fin kilde til daglige doser av antioksidanter av den rette typen. Man må like noe for å bruke det ofte, dessuten må næringsmiddelet passe inn i den daglige kosten vår for at vi skal nyte maten eller drikken tilstrekkelig ofte til at det utgjør en forskjell. Te og særlig hvite og grønne teer inneholder svært høye verdier av antioksidanter av den rette typen. Te kan vi dessuten drikke hver eneste dag, flere ganger om dagen. Nyper, blåbær og granateple inneholder også høye verdier av antioksidanter, men hvor ofte spiser du nyper, ….?

 

I dag snakkes det mye om antioksidanter og helse, hva er antioksidanter?

Antioksidanter er molekyler som finnes naturlig i mange forskjellige matvarer, for eksempel grønnsaker, frukt, vin, te etc. Antioksidanter beskytter oss mot negativ påvirkning fra frie radikaler som bryter ned celler og vev i kroppen.

 

Hvor kommer frie radikaler fra?

Frie radikaler produseres i kroppen som en del av normale kroppsfunksjoner. Frie radikaler kan også oppstå som følge av miljøpåvirkninger som røyking, luftforurensing, sollys, ozon og stråling. Røyking er en av de største kildene til frie radikaler. Å ha frie radikaler i kroppen er vanlig og ikke nødvendigvis negativt. Det som er viktig er å opprettholde balansen mellom frie radikaler og antioksidanter i kroppen. Hvis kroppen ikke klarer å beskytte seg mot de skadene frie radikaler gjør, kan man lettere bli disponert for hjertesykdommer og Alzheimer og antagelig kreft.

 

Hvilke typer antioksidanter finner man i te?

Antioksidantene i te er flavonoider. Mengde og type flavonoider varier mellom hvit, grønn og svart te. Dette kommer av ulike måter å produsere teene på, samt forskjeller i tilberedning. Hvite og grønne teer blir mindre bearbeidet under produksjonen, og beholder derfor mer av sine opprinnelige stoffer.  I tillegg bør hvit og grønn te trekkes ved lavere temperaturer på vannet. Dette påvirker verdien av antioksidanter i teen. Hvit te antas å inneholde 2-3 ganger så mye antioksidanter som grønn te, og grønn te omtrent dobbelt så mye antioksidanter som svart te.

 

Er det slik at hvit og grønn te er mye sunnere en svart te?

Nye studier viser at spesielt hvit og grønn te gir veldig positive utslag på helsen. Studiene viser at folk som drikker hvit eller grønn te jevnlig, og spesielt de som har en rimelig sunn livsstil, har bedre hjerte og blodomløp.

 

sensohvitte2Er det mer effektivt å ta antioksidanter i kunstig form enn naturlig via dietten?

Forskning viser, og kostholdseksperter anbefaler, at det mest effektive inntaket av antioksidanter kommer fra matkilder. I motsetning til antioksidanter i kunstig form, så inneholder mat og drikke med antioksidanter mange andre substanser i tillegg, og sammen gir disse gode preventive helseeffekter.

 

Hva er forskjellene på antioksidanter i te og andre antioksidantkilder?

Antioksidantene i te er sterke antioksidanter som man finner i c-vitamin, e-vitamin og beta-karoten. Det er viktig å tenke på at te ikke er en erstatning for frukt og grønnsaker, som også tilfører en rekke viktige næringsstoffer. Det betyr at drikker du te i kombinasjon med inntak av frukt og grønnsaker, sikrer du deg en enkel og smakfull måte å få i deg antioksidanter.

X